• WWW.SZKARADOWO.EDU.PL
  • SZKOLNA GRUPA OBRZĘDOWA
  • NOWA SALA SPORTOWA
  • BOISKO WIELOFUNKCYJNE

Dzieci z klasy IIIB w roku szkolnym 2022/23 przystąpiły do realizacji projektu edukacyjnego “Zdrowo jem, więcej wiem”. Głównym celem projektu było wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów szkodliwych. Ważnym zadaniem było też uświadomienie związku pomiędzy żywieniem a występowaniem wielu chorób oraz podkreślenie roli aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. W ramach etapu jesienno-zimowego dzieci zdobywały wiedzę o owocach i warzywach oraz zasadach zdrowego żywienia przedstwionych w formie Piramidy Zdrowia. Wiosną przyświecało nam hasło “Bez śniadania nie ma nauczania”. Dzieci dowiedziały się jak ważną rolę odgrywa pierwszy posiłek w ciągu dnia i jak powinien być skomponowany żeby dostarczył energii oraz niezbędnych składników odżywczych. Pomijanie pierwszego śniadania przyczynia się niestety do spadku efektywnosci pracy, czyli zmęczenia i uzyskiwania gorszych wyników w nauce. Mózg podczas wytężonej pracy i nauki, pochłania dużo energii, dlatego odżywcze drugie śniadanie też jest absolutnie niezbędne. Podstawą I śniadania powinny być produkty zbożowe – płatki owsiane, żytnie czy jaglane z dodatkiem mleka, jogurtu, kefiru, a cennym uzupełnieniem – owoce, pestki słonecznika, dyni, sezam, migdały i orzechy. II śniadanie, jadane w szkole powinno być wygodnw do zapakowania i trwałe. Kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z serem, wędliną, warzywa, owoce lub sałatka to najlepszy wybór. Do picia woda zamiast słodzonych napojów gazowanych. Słodycze nie są niestety dobrym rozwiązaniem, powodują bowiem gwałtowne wahania poziomu cukru we krwi, co zaburza pracę mózgu, skutkiem czego dziecko ma kłopoty z koncentracją, przyswajaniem wiadomości, może przeżywac skrajne nastroje , być pobudzone, nawet agrasywne, a za chwilę ospałe i zmęczone. Na kolejnych zajęciach dzieci poznały ciekawe przepisy i same tworzyły pyszne, kolorowe kanapki.Wymyślały też i opisywały swoje zestawy śniadaniowe, które z pomocą mam przygotowywały w domu. Dzieci dowiedziały się też jak unikać marnowania żywności i jaki to ma wpływ na środowisko i ekonomię gospodarstw domowych. Same proponowały ciekawe rozwiązania, jak planowanie listy zakupów, nie kupowanie na zapas, prawidłowe przechowywanie żywności, przetwarzanie i dzielenie się z potrzebującymi. Szukały ciekawych sposobów na wykorzystanie resztek jedzenia. Myślę,że wszystkie podjęte działania będą stanowić inspirację dla dzieci i ich rodziców. Choć wymaga to pracy i zaangażowania, własnoręcznie przygotowanie dziecku zdrowego śniadania to nie tylko wkład w sukcesy szkolne, ale inwestycja w zdrowie oraz prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny dziecka.

349661142 3425161444414780 5679242891005402478 n