Klasy I i III a wraz z wychowawczyniami Panią Magdaleną Świerzewską I Panią Aleksandrą Zaradną wykonały kolejne zadanie w ramach projektu "Europa mój dom". Uczniowie tym razem wybrali się w podróż do Włoch. Poznali symbole narodowe, podstawowe słownictwo, dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy na temat wulkanów, wynalazków pochodzących z Włoch, wykonali doświadczenia, a największą frajdą okazało się robienie pizzy.
Zakończenie I półrocza nauki to czas licznych podsumowań, to również czas prezentacji najlepszych uczniów w szkole.
W bieżącym roku szkolnym 38 uczniów z klas 4-8 uzyskało średnią ocen 4,75 i więcej, najlepsze okazały się dziewczyny:
Wiktoria Kasprzak z klasy VI, która uzyskała średnią ocen 5,92,
Maria Plewka z klasy V uplasowała się na 2. miejscu ze średnią ocen 5,75,
a na trzecim Nikola Francke i Lena Zaradna z klasy IVA, uzyskując średnią ocen 5,73.
Klasy IIB i VA zakończyły I półrocze z najwyższą frekwnecją w szkole, natomiast uczniowie: Zuzanna Łukowiak z klasy I, Otylia Giezek i Nikodem Nowak z klasy IIA, Jakub Maryniak z klasy IVB, Szymon Zyber z klasy VI i Adam Kowalski z klasy VIII mogą poszczycić się 100% frekwencją na wszystkich lekcjach w szkole. Uczniowie ci otrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki. Apel był również okazją do podsumowania różnych konkursów, zawodów sportowych i innych działań, takich jak "Orzeł ortografii", konkurs z języka angielskiego, zawody sportowe w unihokeju czy też konkurs biblioteczny. Wyróżnieni uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy, nagrody książkowe i inne drobne upominki ufundowane przez Radę Rodziców działającą przy naszej szkole. Za to wsparcie serdecznie dziękujemy. Grupa wyróżnionych uczniów stanowi wspaniałą i zdolną ekipę młodych ludzi, są wzorem do naśladowania oraz dumą szkoły.
W listopadzie 2022 roku chętni uczniowie z klas IV-VIII brali udział w Ogólnopolskim Konkursie Języka Angielskiego "Forget-me-not'" (czyli o pięknej nazwie "Niezapominajka"). Przygotowując się do konkursu, uczestnicy mieli możliwość rozwijania słownictwa, utrwalania struktur gramatycznych, poznania ciekawych opowiadań, tekstów piosenek i znanych sentencji w języku angielskim.
Najwyższe wyniki w konkursie uzyskali:
- uczennica klasy IVA Lena Zaradna
- uczeń klasy VIII Eryk Wojtaszek
Wysokie wyniki uzyskali również: Nikola Francke i Michał Giezek z klasy IV A oraz Patrycja Bilińska, Szymon Stachowiak i Sara Szymkowiak z klasy VIII.
W trakcie apelu podsumowującego I półrocze uczniowie otrzymali dyplomy z wyróżnieniem, dyplomy uznania oraz cenne nagrody, które z pewnością pomogą im rozwijać pasję do języka angielskiego.
Gratulujemy sukcesu!!!
20 października 2022 roku, 27 uczniów z naszej szkoły, wzięło udział w Ogólnopolskim Konkursie „Orzeł Ortograficzny”. Jest nam niezmiernie miło poinformować, że wśród laureatów konkursu znaleźli się również nasi uczniowie. Konkurs rozgrywany był w kilku kategoriach wiekowych.
klasy III – IV
Lena Zaradna – laureatka, 11 miejsce w kraju
Mateusz Furmankiewicz- laureat, 13 miejsce w kraju
Tymoteusz Broniecki- laureat, 14 miejsce w kraju
Klasy V-VI
Emilia Sierpowska- laureatka, 5 miejsce w kraju
Wiktoria Kasprzak- laureatka, 9 miejsce w kraju
Zuzanna Brzuszek- laureatka, 11 miejsce w kraju
Antoni Lorenz- laureat, 12 miejsce w kraju
Klasy VII-VIII
Kamil Barteczka- laureat, 15 miejsce w kraju
Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!!!
20 stycznia 2023 roku uczniowie naszej szkoły pod opieką Pana Pawła Jaworskiego, wzięli udział w finale igrzysk młodzieży w piłce siatkowej chłopców. W rozgrywkach uczestniczyły zespoły ze szkoły Podstawowej im. Stanisława Ratajczaka w Szkaradowie, SP nr 3 w Rawiczu, SP nr 6 w Rawiczu, ZSP nr 2 w Rawiczu oraz SP nr 4 w Rawiczu. Po zaciętej walce, uczniowie naszej szkoły zajęli II miejsce w powiecie rawickim!
Naszą szkołę reprezentowali:
Jakub Kalka
Adrian Eliasz
Adam Biderman
Kamil Barteczka
Łukasz Plewka
Bartosz Szponik.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
„Zdrowo jem, więcej wiem” - to ogólnopolski projekt edukacji prozdrowotnej realizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Klasa III b zakończyła właśnie etap jesienno-zimowy poświęcony warzywom i owocom oraz zasadom zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.
Dzieci bardzo aktywnie angażowały się w realizację proponowanych zadań, ucząc się i bawiąc jednocześnie. Wspólnie omawialiśmy jakie witaminy i minerały zawierają poszczególne kolory owoców i warzyw i jaki jest ich wpływ na organizm człowieka. Dzieci obejrzały film edukacyjny „Owoce i warzywa”, przeglądały książki, encyklopedie, broszury przedstawiające wartości odżywcze i witaminy które w nich znajdujemy oraz poznały ich znaczenie w zbilansowanej diecie. Miały też możliwość degustacji oraz wyboru ich zdaniem najsmaczniejszego owocu lub warzywa. W zabawach rozpoznawały je różnymi zmysłami. Potem w parach lub samodzielnie przygotowały reklamy w formie plakatu zachęcające do jedzenia wybranego warzywa lub owocu. Dzieci chętnie też opowiadały o ulubionych warzywach i owocach i z pomocą mam przygotowały ciekawe przepisy na zdrowe, bogate w witaminy i minerały potrawy.„Bomba witaminowa”, tj. sałatka z różnych owoców, przygotowana przez dzieci w klasie, została zjedzona z wielkim apetytem. Dużym powodzeniem cieszyły się warsztaty piernikowe, które miały zachęcić do pieczenia zdrowych słodkości bez których niestety czasem trudno się obejść. Zrobione samodzielnie w domu z dobrych produktów są alternatywą do gotowych, bardzo słodkich batoników i ciasteczek.
Były też wierszyki i bajki owocowo – warzywne. Dominik napisał i zilustrował bajkę o przygodach rodziny jabłuszek. Paweł natomiast wierszyk o witaminach i ich wpływie na nasze zdrowie. Podsumowaniem działań była inscenizacja wiersza Jana Brzechwy „Na straganie”. Dzieci same rozdzieliły role, dopasowały swoje stroje zamieniając się w warzywa ze straganu. W czasie przygotowań i wspólnej, wesołej zabawy i nauki jednocześnie, dzieci dalej zdobywały wiedzę na temat walorów zdrowotnych warzyw i owoców oraz zmiany nawyków żywieniowych. W kolejnych dniach chętnie zaglądały do naszego warzywno-owocowego koszyka, zapisywały ich nazwy utrwalając jednocześnie zasady ortograficzne, układały zagadki i wymyślały bajki rozwijając wyobraźnię. Wszystkie podjęte działania dostarczyły dzieciom nie tylko wiedzę ale też mnóstwo pozytywnych emocji.
Film edukacyjny „Zuzka i piramida żywienia” zainspirował dzieci do kolejnego zadania jakim było wykonanie Piramidy Zdrowia. Dowiedziały się jakie są najważniejsze składniki pożywienia i jaki mają wpływ na organizm dziecka i co oprócz jedzenia jest ważne dla zdrowia. Słusznie zauważyły, że nowa piramida nie dotyczy tylko żywienia, podstawę stanowi bowiem aktywność fizyczna, której na co dzień nie powinno zabraknąć. Dzieci zwróciły też uwagę na ograniczenie oglądania telewizji, korzystania z komputera, odpowiednią długość i jakość snu, co wpływa nie tylko na zdrowie fizyczne ale zdolności poznawcze i nastrój każdego dnia. Najpierw w formie zabawy, losując karty z produktami, dzieci wspólnie rozkładały je na poszczególnych piętrach piramidy, omawiając ich skład i znaczenie w diecie, wykorzystując zdobyte wcześniej wiadomości. Potem wykonały Piramidę Zdrowia na kartonie wyklejając poszczególne piętra kolorowymi produktami, inne dzieci z kubeczków na które przykleiły nazwy produktów. Do domu zabrały karty pracy z Piramidą Żywienia i Aktywności Fizycznej aby zapoznać z nią swoich rodziców.
Dobrym sposobem na utrwalenie nowej wiedzy i wspaniałą zabawę, okazał się konkurs na grę planszową, której tematem przewodnim była Piramida Zdrowia. Wszystkie dzieci z dużym zaangażowaniem i emocjami włączyły się do pracy. Najpierw wspólnie stworzyliśmy grę ” Ścieżka zdrowia”, do której wykorzystaliśmy planszę do kodowania i karty przedstawiające produkty żywnościowe. Wspólna rywalizacja stała się dobrą inspiracją dla dzieci, które z ciekawymi pomysłami przystąpiły do pracy w zespołach. W sumie w klasie powstało 6 gier, w formułowaniu zasad niektórym dzieciom pomogli rodzice zaznaczając w ten sposób swój wkład. Ich autorzy bardzo poważnie podeszli do tematu zapoznając szczegółowo z celem gry i jej zasadami. Za najciekawszą wybrały grę pt. „Owocowe zagadki” wykonaną przez Pawła i Dominika. Po pracy umysłowej nieodzowna okazuje się zawsze porcja ruchu w postaci gimnastyki lub ćwiczeń przy muzyce, jak też aktywność sportowa, którą dzieci uwielbiają.
Postawa dzieci, dobre i złe nawyki żywieniowe i higieniczne, uświadamiają jak dużą i istotną rolę w edukowaniu dzieci pełnią rodzice. Edukacja rodziców jest zatem najważniejsza, bo to ich wiedza ostatecznie w dużej mierze, przełoży się na to, jak będą zachowywać się ich dzieci. Przekazywanie jej podczas zwykłych, codziennych zajęć, takich jak zakupy, wspólne przygotowywanie posiłków uczy tego, co dobre i zdrowe. To właśnie rodzice powinni być przykładem i sami oduczyć się jedzenia niezdrowych rzeczy zastępując je kolorowymi owocami i warzywami. Zatem podniesienie świadomości rodziców, co wybierać, co ograniczać i co eliminować z diety dziecka oraz jak komponować codzienny jadłospis, jest zadaniem kluczowym. Zdrowe odżywianie bowiem i codzienna aktywność fizyczna to szansa na długie życie w zdrowiu i kondycji.
W minioną środę uczniowie przybyli do szkoły w niecodziennym ubraniu, którym była piżama. Była to inicjatywa członków Samorządu Uczniowskiego oraz klubu wolontariatu „POMOCNA DŁOŃ”. DZIEŃ W PIŻAMIE - to nie tylko zabawa. To także nasza odpowiedź na apel Fundacji Gdy Liczy się Czas, której zadaniem jest wspieranie dzieci przebywających na oddziałach onkologicznych. Przychodząc do szkoły w piżamach okazaliśmy solidarność z dziećmi, dla których jest to standardowe, szpitalne ubranie. Przy tej okazji Samorząd Uczniowski i klub wolontariatu przeprowadził zbiórkę pieniędzy na wsparcie dzieci przebywających na oddziałach onkologicznych. Uzbieraną kwotę 713,60zł przekazaliśmy na konto fundacji "Gdy liczy się czas".