• WWW.SZKARADOWO.EDU.PL
  • SZKOLNA GRUPA OBRZĘDOWA
  • NOWA SALA SPORTOWA
  • BOISKO WIELOFUNKCYJNE

„Zdrowo jem, więcej wiem” - to ogólnopolski projekt edukacji prozdrowotnej realizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Klasa III b zakończyła właśnie etap jesienno-zimowy poświęcony warzywom i owocom oraz zasadom zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.
Dzieci bardzo aktywnie angażowały się w realizację proponowanych zadań, ucząc się i bawiąc jednocześnie. Wspólnie omawialiśmy jakie witaminy i minerały zawierają poszczególne kolory owoców i warzyw i jaki jest ich wpływ na organizm człowieka. Dzieci obejrzały film edukacyjny „Owoce i warzywa”, przeglądały książki, encyklopedie, broszury przedstawiające wartości odżywcze i witaminy które w nich znajdujemy oraz poznały ich znaczenie w zbilansowanej diecie. Miały też możliwość degustacji oraz wyboru ich zdaniem najsmaczniejszego owocu lub warzywa. W zabawach rozpoznawały je różnymi zmysłami. Potem w parach lub samodzielnie przygotowały reklamy w formie plakatu zachęcające do jedzenia wybranego warzywa lub owocu. Dzieci chętnie też opowiadały o ulubionych warzywach i owocach i z pomocą mam przygotowały ciekawe przepisy na zdrowe, bogate w witaminy i minerały potrawy.„Bomba witaminowa”, tj. sałatka z różnych owoców, przygotowana przez dzieci w klasie, została zjedzona z wielkim apetytem. Dużym powodzeniem cieszyły się warsztaty piernikowe, które miały zachęcić do pieczenia zdrowych słodkości bez których niestety czasem trudno się obejść. Zrobione samodzielnie w domu z dobrych produktów są alternatywą do gotowych, bardzo słodkich batoników i ciasteczek.
Były też wierszyki i bajki owocowo – warzywne. Dominik napisał i zilustrował bajkę o przygodach rodziny jabłuszek. Paweł natomiast wierszyk o witaminach i ich wpływie na nasze zdrowie. Podsumowaniem działań była inscenizacja wiersza Jana Brzechwy „Na straganie”. Dzieci same rozdzieliły role, dopasowały swoje stroje zamieniając się w warzywa ze straganu. W czasie przygotowań i wspólnej, wesołej zabawy i nauki jednocześnie, dzieci dalej zdobywały wiedzę na temat walorów zdrowotnych warzyw i owoców oraz zmiany nawyków żywieniowych. W kolejnych dniach chętnie zaglądały do naszego warzywno-owocowego koszyka, zapisywały ich nazwy utrwalając jednocześnie zasady ortograficzne, układały zagadki i wymyślały bajki rozwijając wyobraźnię. Wszystkie podjęte działania dostarczyły dzieciom nie tylko wiedzę ale też mnóstwo pozytywnych emocji.
Film edukacyjny „Zuzka i piramida żywienia” zainspirował dzieci do kolejnego zadania jakim było wykonanie Piramidy Zdrowia. Dowiedziały się jakie są najważniejsze składniki pożywienia i jaki mają wpływ na organizm dziecka i co oprócz jedzenia jest ważne dla zdrowia. Słusznie zauważyły, że nowa piramida nie dotyczy tylko żywienia, podstawę stanowi bowiem aktywność fizyczna, której na co dzień nie powinno zabraknąć. Dzieci zwróciły też uwagę na ograniczenie oglądania telewizji, korzystania z komputera, odpowiednią długość i jakość snu, co wpływa nie tylko na zdrowie fizyczne ale zdolności poznawcze i nastrój każdego dnia. Najpierw w formie zabawy, losując karty z produktami, dzieci wspólnie rozkładały je na poszczególnych piętrach piramidy, omawiając ich skład i znaczenie w diecie, wykorzystując zdobyte wcześniej wiadomości. Potem wykonały Piramidę Zdrowia na kartonie wyklejając poszczególne piętra kolorowymi produktami, inne dzieci z kubeczków na które przykleiły nazwy produktów. Do domu zabrały karty pracy z Piramidą Żywienia i Aktywności Fizycznej aby zapoznać z nią swoich rodziców.
Dobrym sposobem na utrwalenie nowej wiedzy i wspaniałą zabawę, okazał się konkurs na grę planszową, której tematem przewodnim była Piramida Zdrowia. Wszystkie dzieci z dużym zaangażowaniem i emocjami włączyły się do pracy. Najpierw wspólnie stworzyliśmy grę ” Ścieżka zdrowia”, do której wykorzystaliśmy planszę do kodowania i karty przedstawiające produkty żywnościowe. Wspólna rywalizacja stała się dobrą inspiracją dla dzieci, które z ciekawymi pomysłami przystąpiły do pracy w zespołach. W sumie w klasie powstało 6 gier, w formułowaniu zasad niektórym dzieciom pomogli rodzice zaznaczając w ten sposób swój wkład. Ich autorzy bardzo poważnie podeszli do tematu zapoznając szczegółowo z celem gry i jej zasadami. Za najciekawszą wybrały grę pt. „Owocowe zagadki” wykonaną przez Pawła i Dominika. Po pracy umysłowej nieodzowna okazuje się zawsze porcja ruchu w postaci gimnastyki lub ćwiczeń przy muzyce, jak też aktywność sportowa, którą dzieci uwielbiają.
Postawa dzieci, dobre i złe nawyki żywieniowe i higieniczne, uświadamiają jak dużą i istotną rolę w edukowaniu dzieci pełnią rodzice. Edukacja rodziców jest zatem najważniejsza, bo to ich wiedza ostatecznie w dużej mierze, przełoży się na to, jak będą zachowywać się ich dzieci. Przekazywanie jej podczas zwykłych, codziennych zajęć, takich jak zakupy, wspólne przygotowywanie posiłków uczy tego, co dobre i zdrowe. To właśnie rodzice powinni być przykładem i sami oduczyć się jedzenia niezdrowych rzeczy zastępując je kolorowymi owocami i warzywami. Zatem podniesienie świadomości rodziców, co wybierać, co ograniczać i co eliminować z diety dziecka oraz jak komponować codzienny jadłospis, jest zadaniem kluczowym. Zdrowe odżywianie bowiem i codzienna aktywność fizyczna to szansa na długie życie w zdrowiu i kondycji.

327250340 521644529809640 8174048959373368908 n